نادیا لشکری؛ محمد صالحی؛ فرشیده ضامنی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و رتبهبندی ابعاد و مؤلفههای آینده پژوهی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران بود.روش: این پژوهش از نظر هدف، کاریردی و از نظر روش توصیفی از نوع زمینهیابی است که با رویکرد آمیخته با طرح اکتشافی انجام شد. جامعه آماری آن را کلیه مدیران و معاونین واحدها، مدیران و معاونین دانشکدهها، ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و رتبهبندی ابعاد و مؤلفههای آینده پژوهی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران بود.روش: این پژوهش از نظر هدف، کاریردی و از نظر روش توصیفی از نوع زمینهیابی است که با رویکرد آمیخته با طرح اکتشافی انجام شد. جامعه آماری آن را کلیه مدیران و معاونین واحدها، مدیران و معاونین دانشکدهها، مدیران گروههای دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران به تعداد 700 نفر تشکیل میدهند که بر اساس فرمول کوکران، تعداد 248 نفر با روش نمونهگیری «تصادفی طبقهای» به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته آینده پژوهی با 78 سوال استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS20 وآزمون تحلیل عاملی اکتشافی انجام شد.یافتهها: آیندهپژوهی دارای دو بعد و 12 مولفه «سازمانی (خلق چشمانداز استراتژیک، بهبود اتحاد و توافق، فشار عملکرد در پژوهش، میل به تغییر، سازگاری با محیط، کشف روندهای گذشته پژوهش) و عملکردی (کاربرد دانش در پژوهش، پاسخگویی به نیازهای پژوهشی، استعدادیابی پژوهشی، سرنوشت مشترک در پژوهش، روحیه و حمایت پژوهشی، شناسایی فرصتهای بازار) است. تأثیر همه ابعاد و مؤلفهها بر آینده پژوهی تأیید شد. در بین ابعاد آینده پژوهی، بعد سازمانی با بار عاملی 962/0 دارای تأثیر بیشتر و بعد عملکردی با بار عاملی 950/0 دارای تأثیر کمتر است. نتیجهگیری: همه ابعاد و مؤلفهها بر آینده پژوهی تاثیر دارند و بعد سازمانی دارای بیشترین تاثیر بر آینده پژوهی است. لذا کارگاههای آموزشی و همایشها برای آشنایی مدیران و اعضای هیات علمی با آینده پژوهی برگزار گردد.